10 tips voor de zomervakantie

26-07-21 | Blog

Vol enthousiasme kijken we uit naar de zomervakantie. Toch zien we in de praktijk veel mensen die juist in deze periode klachten ontwikkelen. Door het reizen, het doen van andere activiteiten, het slapen in een ander bed… Als afsluiter van het thema ‘op vakantie’ daarom vandaag 10 tips om je rug in goede conditie te houden tijdens de zomervakantie.

 

Tip 1: Zorg voor een goede conditie

Veel mensen zijn op vakantie ineens veel actiever dan ze gewend zijn. Van een relatief inactief leven gaan ze in de vakantie ineens los met wandelen, mountainbiken, kanoën of zeilen. Heel leuk natuurlijk, maar ongetraind is dat best een schok voor je lichaam, met alle gevolgen van dien. Zorg daarom voor een algehele goede conditie gedurende het hele jaar. Door regelmatig te sporten, fietsen of wandelen zorg je voor een sterk en fit lichaam dat een actieve vakantie prima aankan.

 

Tip 2: Een goede voorbereiding

Neem ruim de tijd voor het inpakken van je spullen, zodat niet alles op het laatste moment hoeft en je uitgerust aan de vakantie kunt beginnen. Verdeel de bagage indien mogelijk over meerdere kleine koffers of tassen zodat je niet zwaar hoeft te tillen. Zorg bij het inpakken dat je behalve de strandslippers ook stevige schoenen of sandalen meeneemt. Waarom? Dat lees je hier.

 

Tip 3: Reis verstandig

Tijdens langere reizen is het grootste gevaar dat je te lang in dezelfde (oncomfortabele) houding zit. Zorg ervoor dat je tijdens een lange autorit regelmatig pauze neemt. Liever regelmatig kort stoppen, dan één keer een langere pauze. Meer tips voor een lange autorit vind je hier.

 

Tip 4: Zorg voor afwisseling in je houding

Voor het afwisselen van je houding kun je tijdens de reis oefeningen doen, zowel tijdens een korte stop als achter het stuur. Zelfs in een vliegtuig kun je even staan of heen en weer lopen in het gangpad.

 

Tip 5: Leeg je zakken

Doe gedurende de heen- en terugreis geen portemonnee of telefoon in je achterzak. Hierdoor zit je scheef en kunnen zich klachten vormen.

 

Tip 6: Let op met tocht of kou

Vooral in warmere landen is het gebruik van airco of het rijden met een raampje open verleidelijk. Maar let daarbij op je rug en nek. Dit is met name belangrijk als de verschillen in temperatuur groot zijn of als je bezweet bent. Het helpt om een dun sjaaltje of doek in je nek te leggen.

 

Tip 7: Neem je eigen kussen mee

Op vakantie moet je altijd maar afwachten wat voor bed je aantreft. Neem indien mogelijk je eigen hoofdkussen mee op vakantie, zodat je geen last hebt van een slechte houding voor je nek. Is het matras op je vakantiebestemming écht te zacht? Overweeg dan het op de grond te leggen voor meer ondersteuning gedurende de nacht.

 

Tip 8: Lig niet te lang op je buik

Op het strand of bij het zwembad hebben mensen al gauw de neiging om langere tijd plat op de buik te liggen. Deze houding zet veel druk op je nek en onderrug. Probeer deze houding dus zo veel mogelijk te vermijden. Gebruik eventueel een handdoek, opgerold in hoefijzervorm, onder je gezicht. Zo voorkom je dat je nek verdraaid ligt. Probeer sowieso deze buiklighouding niet langer dan 15 tot 20 minuten in te nemen. 

 

Tip 9: Blijf bewegen

Houd ook op vakantie je dagelijkse oefeningen bij en zorg voor voldoende beweging. Want, zoals het oude spreekwoord gaat: rust roest!

 

Tip 10: Wees voorbereid

Zoek voordat je vertrekt op de site van de European Chiropractors’ Union de nationale vereniging voor chiropractors van je vakantieland op.  Hier kun je een chiropractor opzoeken in de buurt van je vakantiebestemming, die je bij een acuut probleem kan raadplegen. Weet je al van tevoren dat je tijdens je vakantie een lokale chiropractor gaat bezoeken? Laat het je eigen chiropractor dan bijtijds weten. We zullen dan graag behandelinformatie aan onze collega ter plaatse verstrekken.

 

Fijne vakantie gewenst!

Om klachten tijdens de zomervakantie te voorkomen is het dus belangrijk dat je let op je houding en regelmatig blijft bewegen. Met deze tips kun je zonder zorgen van je vakantie genieten. Wij wensen je een goede en gezonde zomerperiode toe.

Heb je na de vakantie toch klachten? Neem dan contact op met de praktijk.

 

Met dank aan Chiropractie Lochem.

Pin It on Pinterest

Deze website gebruikt cookies voor Google Analytics maar slaat geen persoonlijke gegevens van u op. Meer informatie over hoe wij met uw privacy omgaan vindt u hier.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten