Hoofdpijn bij kinderen

Als we aan hoofdpijn denken dan associëren we dat over het algemeen met een probleem van volwassenen. Toch komt hoofdpijn ook vaak voor bij kinderen van alle leeftijden. Opgroeiende kinderen kunnen kleine wervelblokkades of andere problemen ontwikkelen. Meestal worden deze bewegingsbeperkingen in eerste instantie niet direct opgemerkt, maar kunnen op een later moment wel van invloed zijn op de algehele gezondheid van een kind.

Welke symptomen zie je bij kinderen?

Kinderen kunnen niet gezien worden als kleine volwassenen, maar vaak kunnen de wat oudere kinderen wel goed aangeven dat ze last hebben van hoofdpijn en ook waar het ongeveer vandaan komt. Baby’s en hele jonge kinderen kunnen dat niet. Bij baby’s en dreumesen zijn de signalen van hoofdpijn vaak grijpen naar de oren, trekken aan de oren, het hoofd scheef of gedraaid houden en soms leidt dat tot ontroostbare huilbuien.

Waarom heeft mijn kind hoofdpijn?

Er kunnen verschillende redenen zijn dat een kind hoofdpijn kan krijgen. Zo kan het kind last hebben van migraine of een allergische reactie maar kan er ook sprake zijn van irritatie van de holtes of het kaakgewricht. De oorzaak van (spier)spanningshoofdpijn zorgt voor een mechanische functiebeperking van de nek. Het wordt omschreven als hoofdpijn die vanaf de nek naar de onderkant van de schedel trekt en dan over de oren naar het voorhoofd. Sommige mensen vergelijken dit ook wel als het gevoel van een strakke band over het hoofd heen of dat het hoofd ‘te zwaar’ voelt voor de nek. Deze klachten bij kinderen komen vooral voort uit een valpartij tijdens het leren lopen, spelen op school, sporten tijdens gym of gewoonweg te lang in dezelfde houding zitten.

Hoe verlichting te bieden?

Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je kind voldoende water drinkt. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen te weinig vocht binnen krijgen. Dit kan een oorzaak zijn van de hoofdpijn. Ook kan het helpen bij te houden wanneer het kind hoofdpijn heeft. Wellicht kun je op den duur een bepaald patroon herkennen. Daarnaast kan een chiropractor helpen om de oorzaak van deze pijn of klachten te onderzoeken. Hij of zij is specifiek getraind om mechanische functiestoornissen in de nek te herkennen en te kunnen corrigeren. Chiropractie is niet alleen zeer effectief maar door de voorzichtige technieken die er worden gebruikt is het daarnaast ook heel veilig.

Herken jij symptomen bij jouw kind? Neem dan vooral contact op met de praktijk door te bellen met 0318 61 40 30.

Je kan deze afbeelding niet kopiëren.